Forum: Åpent forum

Etterlysning personer

Jeg lurer på om det er noen i Tyssedal som kan hjelpe meg å identifisere disse personene på de to vedlagte bildene. Bildene tilhører en fotosamling etter mine besteforeldre som bl.a. bodde på Zinken i mange år.
Jeg antar disse bildene er tatt like før, under eller like etter 2. verdenskrig. Kanskje så sent som 1950 tallet.
Bildet med de to damene er tatt i Tyssedal ved boligene som lå ved den gamle veien inn til Odda (Oddavegen?).
Bildet av mannspersonen er tatt ved veien mellom Odda og Tyssedal. Like utenfor Byrkjanes ca.

Fra Tyssedal – Men hvem er disse damene?

Fra Tyssedalsvegen – Noen som vet hvem denne personen er?

17.mai-tale

17.mai-talaren by Herdis Moldøen

Utdrag frå Terje Kollbotn sin 17.mai-tale. Eg trur det var i 2008.

Quiz - Test deg selv og dine venner

Dette er "en lenke til Quiz ":http://tjenester.aftenposten.no/quiz/quiz.htm?id=12689 .

QUIZ KVELD

Tyssedal turn og Idrettslag inviterer til Quiz kveld i Tyssohallen Fredag 18.2..kl 20.00. Påmelding ved frammøte.Sett sammen lag eller møt opp i hallen,og vi setter sammen lag der.(maks.5 personer pr lag) Dørene åpner kl. 19.30 Lukket arrangement-aldersgrense 18 år. Påmeldingsavgift:kr 50 pr.person. Premiering av vinnerlaget.Salg av snacks,kaffe,brus+++;);) Velkommen til en hyggelig quiz-kveld. Arrangør: TTIL foreldregruppa;)

Galne japanske tv-stjerner på Trolltunga

Dei hopper med hoppestokk på tuppen av trolltunga og i klatreveggen. Jostein Soldal er guide.

Julenissens postkasse!

Julenissens postkasse er å finne i “Toppelvsvingen” fra 1. desember til 23. desember. Her håper vi flest mulig legger sine ønskelister. Små og store oppfordres til å lage øpnskelister og poste de i kassa til nissen. Dette er et sammarbeid mellom NVIM og Leve Tyssedal II. Noen av ønskelistene vil ved gitt anledning bli stilt ut av museumet. Noen dager i desember vil det også bli tent fakler der oppe i svingen (se kalender for tyssedal).

Tyssedal vannbehandlingsanlegg

Er det flere enn meg som i perioder merker at vannet i Tyssedal er litt farget? Vet at Aslak Plan som Odda Kommune bruker som konsulenter, ikke anbefaller Odda Kommune å bruke penger til å utvide vannbehandlingsanlegget for å fjerne farge før det blir krav om fargerensing. Derfor er det ikke med på Kommunedelplanen 2011-2022.
Fikk dette svaret fra VAR:

" Klor vil forhåpentligvis bli fjernet ved normal drift i løpet av 2011.
Fargefjerning legger vi ikke opp til i høringsutkastet i planperioden 2011-2022. Det er svært sjelden at det har vært over grensen." ( Aslak Plan skriver i sin rapport at det siden 2007 har vært over øvre grense 6 ganger )

“Planen vil komme på høring i desember i minimum 6 uker.
Kommunedelplanen behandles 1. gang i Utviklingskomiteen 01.12.2010 og deretter legges den ut til offentlig høring i 6 uker. Saken ligger nå tilgjengelig på kommunens nettsider. Her vil det være muligheter å komme med skriftlige innspill som vil bli vurdert.”

Eg mener å huske at når dette anlegget ble åpnet, stod det i HF at nå skulle endelig Tyssedølene slippe både klor og farget vann.
Det som har skjedd i ettertid,er at det nå klores på permanent basis da det eksisterende renseanlegget ikke klarer å ta alt av bakterier fra råvannet.
Vet og at Mattilsynet for noen år siden anbefalte Odda Kommune å få vekk fargen.

http://www.sykavhuset.no/drikkevann.htm

Så anbefaller alle som mener at fargen på vannet bør bort,å komme med tilbakemelding til den offentlige høringen som kommer.

Tenning av julegrana

Da vi står på hodet i oppussing kan vi ikke ta på oss å organisere dette i år. Håper det er noen andre som kan ta det på seg.
Ingunn & Tor Helge på Galleri Rallaren

Tyssedals nye "attraksjon"

Da har vi fått en ny kunst /aktivitets attraksjon som vi kan både se på, og bruke.
En klatrevegg i Tyssohallen som er dekorert av Svein Hagen som må være Norges flotteste klatrevegg.
Noen som blir fristet til å klatre opp til Troll tunga?

Video frå Hardanger Musikkfest på Lilletopp

Her er ein lite filmklypp frå årets I Rallarens fotspor-konsert på Lilletopp med Helge Jordal, Lars Klevstrand og Rannveig Djønne.

Tyssedalsdugnaden 2010

Første del av Tyssedaldugnaden er nå gjennomført. Det har i hovedsak blitt ryddet boss og malt endel rekkverk på dugnad. Odda kommune har vært en viktig bidragsyter i denne prosessen, og stilt opp med utstyr osv. I tillegg har de gjort en omfattende jobb i parken.
Det vil i løpet av kort tid bli nye dugnader i noen områder i Tyssedal gjennom kommunen og Leve Tyssedal II.
Leve Tyssedal II jobber videre med Tyssedalsdugnaden og andre ting etter ferien! eksempler: opprusting av oppsamlingsplasser, ballbinger, oppfølging av 30 registrerte bilvrak osv
Leve Tyssedal II takker for innsatsen så langt.

Leve Tyssedal åpen høring om budsjett 2010

Leve Tyssedal II stilte med 4 representanter under den åpne høringen angående kommunens budsjett 2010 og la frem sine synspunkter til dette. Leve Tyssedal II hadde fokus på skole, bad, enøk,trafikksikring og asylmottak i Tyssedal. Vi håper politikerne nå viser vilje til å se på våre argumenter og å ta hensyn til disse.

Annonse